Installation

Med gamla maskin urlastad var det bara att rensa ut resten av innehållet i maskinrummet samt göra rent och måla. Att byta från 2002 till D1-30 (eller ngn annan Penta) är tacksamt då det säljs färdiga adaptrar som flyttar motorfästena. Går självklart att bygga egna men tror dom kostade runt 1500:-. I övrigt är det inte mycket förberedande man behöver göra, motorrumsisolering är bra. Jag gjorde inte hela vägen fram och det var lika bra. Det behövs lite svängrum i montaget senare. Elsystemet behövde dock uppdateras, gamla trötta och smala kablar som inte klarar av den nya maskinen/generatorn behövde ändå bytas ut så lika bra att göra om alltihop. Skyllermarks fick bli hovleverantör av plintar, skor mm. Bra att mäta upp och ansluta kablarna på motorn innan lyft (Det är trångt vid startmotor och generator). Behövdes lite modifieringar (såga bort lite av plastskyddet) för att få dit kabeln till startmotorn och generatorn. Jag kör med 50mm2 kabel här, vilket torde vara standard (?) Och passande skor ryms inte utan måste sågas till. Allt gick föredömligt enkelt utifrån tydliga instruktioner utom möjligen 2 bult som fattades i leveransen… men det löste sig. Bra att tänka till lite när man drar grejer. Visst finns det bra med plats i Maxin men det är mycket som ska rymmas.. avgasslangen först, elkabel, motorstyrning, bränsle, vatten, reglagevajer… inte blir det lättare eftersom alla ansluts spegelvänt jämfört med 2002:an Expansionskärlet flyttat upp i trappan som brukligt.

Det kommer mera…

3 tankar kring ”Installation

  1. Trevlig sida du har. Har själv en 999:a och har oxå bytt maskin. Valde den mindre D1-20 som går helt underbart. Tänk på risken för vattenfyllning i maskin när du lutar. Avgaserna byter ju sida på nya motorn och avgasröken är låg. Monterade själv ett vetus vattenlås på babords sida av drevet för att känna mig säker. Blev mycket billigare än att köpa en riser till avgasröken…
    Hälsning Tommy

    1. Hej! Tackar. På vilket sätt är risken större när avgaserna går i en liten böj till ljuddämparen? Nu installerade jag ju motorn själv men installationen är besiktigad och godkänd men det sades inget? Än så länge går motorn väldigt bra. Har bara gått 5 timmar än så länge…

  2. Hello.
    I am also the owner of a Maxi 999 and, like you, I decided to replace the engine with a Volvo Penta D1-30. Could you please write what difficulties you had when replacing the engine on your Maxi? Maybe you have more photos that could make my job easier. What propeller did you install on your boat and what are your performances?

    I would be grateful for any information. Best regards, Piotr.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *