Avslutningen på 2018 gick lite i moll. Vi har ca 50 M från hamnen till vinterplatsen. Efter mindre än 0,5 larmade motorn. Har aldrig hänt förut men vi visste att det var en tidsfråga. 28 år gammal motor utan sötvattenkylning tar till slut ut sin rätt. Hemresan blev ett kapitel för sig. När vinden dog fullständigt är det mycket tacksamt med goda vänner. Det är möjligt att en topprenovering hade gett några år till men det kändes tveksamt att börja lägga pengar på något som är så pass gammalt. Vi bestämde ganska snart att införskaffa en ny motor. Eftersom vi är lite konservativa i sådana här frågor behövdes det inte funderas så mycket utan Volvo Penta kändes som det självklara valet. Nu står det en D1-30 i garaget och väntar på montering. Ska bara fräscha till maskinrummet först. Ni som har D1-30, vad har ni för propeller? Tänker mig en trebladig folding.
En liten före bild där vp2002 redan plockats bort. För övrigt en underbar maskin som alltid startat direkt utan gas eller strul, även vid 0-gradigt. Jag är skolad med MD11 under många år… Full gas och häftig rökutveckling.. men den gick den också.