Om

Hej!

Den här sidan handlar om segling, skärgård och lite båtfix. Sedan säsongen 2015 seglar vi en Maxi 999 som vi trivs mycket bra med och som förtjänar kärlek och uppdateringar.

//Kaptenen

 

Maxi 999 är i mitt tycke en oerhört lyckad kompromiss. Alla vet att en båt representerar ett antal motstridiga intressen. Några exempel som är tydliga när vi kommer till en familjebåt: bra eller i alla fall hyfsad seglare, lätthanterlig, säker, bra att bo på, stuvutrymmen, ekonomi. I takt med att efterföljarna till 70-talets stora båtboom börjar bli äldre sjunker priserna och det kan locka med en båt uppåt 37-39 fot. Det är absolut ett alternativ, särskilt om man är lite händig men för min del är det två saker som talar emot dessa båtar. Det första är hanterbarheten, jag tycker om att segla spinnaker och det är fullt tillräckligt med de 70 kvadrat som 999 har. Det andra är kostnaden, även om ett lågt inköpspris lockar drar det snabbt iväg när något måste bytas ut, allt från segel, motor, fall osv ska upp i storlek och dimension och kostnaderna skenar fort.

Vi bor 50-70 nätter årligen i båten, från början 2 vuxna och två barn men på senare tid allt som oftast 2 vuxna och ett barn. Båtens storlek och djupgående gör den lätt att hantera i såväl hamnar som naturhamnar. Med peke och den lutande stäven kommer vi in på många platser. Rorkult tillsammans med stor sittbrunn gör livet i sittbrunnen enkelt såväl under segling som i hamn. Riggningen med ett par spridare utan backstag är okomplicerad och med självslående skena som standard är seglingen mycket enkel i trånga farleder. Ju enklare det är att segla desto mer seglar man. Kan uppfattas som något vek så vid kryss över 10 m/s är det dags att börja fundera på att reva.

Inredningen är väldisponerad med rejäl ståhöjd, själv är jag nära 1,90 och står bra i pentrydel och toalett. Får plats i kojerna också… Dispositionen är i princip standard i de båtar som säljs idag. Att röra sig mellan inne och ute är också något att framhålla, få båtar uppvisar samma underbara trygga trappa. 

Skrovet har såklart några år på nacken och har uppdaterats till efterföljarna 1050 och 1060. Att produktionen av dessa fortgått vittnar om att båtkonceptet i övrigt får anses som mycket lyckad. Prisskillnaden för det modernare är dock markant. 

Det som talar mot 999:an är i första hand åldern. Om tidigare ägare inte kontinuerligt uppdaterat båten blir det till slut väldigt mycket att hantera på en gång. Tänk på det när du hänger på blocket, inte alls säkert att en båt för 250 000:- är en bättre affär en den för 400 000:- eller mer. Det beror alldeles på vad du är ute efter. 

 

Ett par konkurrenter som vi övervägde

Albin Nova

En till yttermått ungefär lika stor båt. Har en kompis som är frälst och seglat Nova många år. Brukar framhållas att det är en snäppet vassare seglare men det kan man nog tvista om, jag gissar att det främst ligger i materialet och den som trimmar. Klart är att stuvmöjligheterna är mer begränsade och lastar man inte i lika många kilo går det så klart lite fortare. Man kan tycka att den är lite smäckrare med lägre fribord men konsekvensen blir lägre takhöjd och en trängre båt, särskilt en trängre akterslaf är ett högt pris att betala. Layout-mässigt föredrar jag 999. Toalett vid förpik, pentry bakvänt och de senare årsmodellerna med stängbar dörr bak är en efterhandskonstruktion.

Elan 333

Ännu en båt som representeras av våra segelkamrater. En modernare, snabbare och förstås en annan prisklass. I stort ungefär samma koncept som 999. Lika lång men bredare och mer djupgående. En stor ratt som upptar stora delar av sittbrunnen (på gott och ont). Snygga låga fribord och därmed inte ståhöjd för mig. Seglingsmässigt många extra kvadrat i framförallt spinnakern som begränsar ”ensamsegling” med den. Den långa vattenlinjen bidrar till att den utöver att den seglar bra också går fortare för motor. I allt väsentligt en mycket fin båt.

X-båtar

Vi tittade på en X-342. Just denna båt var mycket sliten och aldrig ett alternativ men X gör välbyggda och välseglande båtar. X-332 t.ex. ser fin ut. Har aldrig varit ombord men absolut något att överväga.

Byta båt

Ska vi någon gång byta båt tittar jag långt efter Linjett 37/40. Fantastiska båtar på alla sätt och vis. Skulle inte behöva den klassen på inredning men det gör ju inte ont. Vi pratar då helt andra pengar och i jag hänger på blocket år efter år men konstaterar hela tiden att det inte finns något jag vill byta till, en ganska trivsam känsla. Alternativt så ska vi ut på större vatten framöver lite oftare och då får jag nog blicka mot en Orust-bygge i form av Hallberg-Rassy eller kanske en Najad. Just nu ser jag dock ingen anledning att byta utan fortsätter att underhålla och förädla 999:an.

22 tankar kring ”Om

  1. Häftigt att du fixat till en egen blogg, dessutom med ett unikt domännamn 🙂 !
    Som sagt välkommen till ”trippel-nio” gänget, hoppas ni får många sköna seglingsdagar med nya båten !!

  2. Grattis till köpet!

    hälsar…
    Fam Nilsson/Norlen
    Maxi 999 ”Moses III”
    Stockholm

  3. Hej Olof,
    congratulations to your Maxi999.
    as we also own a good Maxi999, and are interested in all information about this type of yacht, maybe we can see us this summer in sweden. we will go around the baltic sea this year.
    Jens from SKOKIE, http://www.skokie.jimdo.com

    1. Hi! Congrats to you too! You are taking good care of your yacht. Nice site! Welcome to Schweden anytime!

  4. Hej!

    Följer lite sporadiskt din blog då jag också har en 999a.
    Är du medveten om att Google anser att din site är en ”Attack Site”?

    1. Till och från… Försöker städa så gott det går. Hoppas jag får vara ifred en stund nu. Kul att du tittar in ibland!

  5. Hej! Såg att bytt avlastare. Var det samma skruvhål, kan du beskriva lite hur du gick tillväga och vad du köpte!? Min ena slutade fungera idag, seglar också 999.

    1. Hej!
      Skruvhålen passade inte alls. Nu bytte jag allt, det behöver man inte göra. Har sett många olika varianter på olika 999or så du får hitta på vad som passar dig bäst. Dom som du har högst tryck i bör gå så rakt som möjligt mot winchen.

  6. Hej,

    Jag är nyfiken på dina fönster, skulle vara kul att komma i kontakt telefonledes om du är intresserad. Undrar lite om bytet & montaget?
    Maila mig så kan vi ta nummerbyte där om det är intressant

    Mvh

  7. Hej Olof!
    Vilken trevlig sida!
    Jag är ny ägare av en Maxi 999 sedan september -19!
    Jag ser att jag kommer att ha stor glädje av flera av Dina tips!
    Stoort tack!

    Med vänliga hälsningar
    Ronny Carlsson – en kommande trogen följare
    RIGEL

    1. Hej!

      Ritade upp dom i första bästa gratisprogramvara och sedan gick jag till den lokala reklammakaren. Kostade ca 1500:- på Arnes Skylt i Norrköping.

  8. Hej
    Undrar om du har fler bilder från din motorinstallation. Hur ser det ut när allt är på plats? Tänkte själv göra motorbyte i vinter och inser att det är mycket som behöver flyttas bl a eftersom avgas och bränsle byter sida på de nya VP-motorerna. Sen behöver jag ny plats för batterierna också. Själv har jag en 999:a med dubbla akterhytter om det påverkar situationen.
    mvh
    Per

    1. Hej!

      Har missat din kommentar. Kan ta bilder vid tillfälle. Jag flyttade inte bränsletanken utan drog avgasslangen i ett litet S. Det fungerar utmärkt. Nu har jag lyft ur tanken för att montera manlucka och uttag till värmare så jag överväger att låta någon svetsa dit fler fästöron. Batterierna är placerade babord om motorutrymmet under kojerna. Jag har tre st men det går säkert dit ett par till om man vill. Att det är dubbla akterhytter torde inte ha någon betydelse.

      MVH
      Olof

  9. Hej igen,
    Står nu beredd att lyfta in min motor, devet är på plats. Fick idag höra att man kan behöva göra urtag i motorbädden för att inte ta i tråget på motorn. Hur gick dej för dej? Sen undrar jag om du ökade på ventilationen, t ex en fläkt som suger ut värmen. Jag hittar inget bra sätt att leda ut en 75 mm slang ut från motorrummet. Klarar du att hålla temperaturen nere utan fläkt?

    1. Hej! Jag gjorde inget uttag, det behövdes inte. Dock satte jag ett slangskydd i hårdplast om kylarslangen för den tycker jag hamnar lite trångt under motorn och får gärna vara hel. Jag har ingen fläkt, känns knepigt med en fläkt som suger ut samtidigt som motorn suger in!? Försök att bygga undertryck? Tänker mig att den mesta luften sugs in från aktre stuvfacket via hålrummen under kojerna. Visst är det varmt i motorrummet efter körning, motorn ligger alltid på stadiga 92 grader.

  10. Hej Olof,
    jag är också ägare till en Maxi 999 (nr 465) och har samma problem med sprickor i överbyggnadens gelcoat.
    Jag såg att du har fräst bort gelcoat runt sprickorna och fyllt i med ny. Såg ut att ha blivit mycket bra.
    Vad använde du för fräs för att göra det? Dremel på frihand eller var det någon typ av överhandsfräs? Vore toppen om du kan beskriva hur du gick till väga.

    1. Hej! Jag körde dremel på frihand. Den med ett litet runt sandpapper tyckte jag fungerade bäst. Slipade bort alla spår av sprickor. Spackling med gelcoat (812/80012) blandat med talk och slipa jämnt. Sen rolla på topcoat i omgångar. Aceton och lätt slipning mellan varje lager. På ena sidan från halkmönster till halkmönster och på den andra slutade jag i ”rundningarna”. Smaksak vilket sida som ser bäst ut. I vissa vinklar ser man en liten skillnad i lyster/färgnyans i rundningen (men man måste typ veta om det). När man går fram till halkmönstret är det svårt att få samma skarpa avgränsning som originalet. Totalt blev det sju varv coatande… Sen börjar slipjobbet.. Stegvis upp till 2000-papper sen autosol och maskinpolering. Hojta om jag kan bidra mer!

Lämna ett svar till jens Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *