Båten

Vår båt har nummer 476 och är från 1991. Enligt tidigare ägare en av de sista som tillverkades. Hur många finns det? Peken sitter ihop med pulpit. Snygg och bra lösning så länge man inte skrotar det, då blir det dyrt.

image

Längst bak sitter en badbrygga som redan är barnens favorit.

image

Stripandet skulle må bra av renovering men det får duga så länge. Tycker det ser sobert och snyggt ut med bara mörkblått.

image

image

 

Sprängskiss på tidig 999a.

 

 

 

 

 

maxi_999_sprangskiss

 

 

25 tankar kring ”Båten

    1. Tackar. Än så länge håller den måttet. Det blir Gotland vilket år som helst!

  1. Fin 999!
    Var kommer din sprayhood ifrån. Skulle behöva en sån till vår 999 Carpen.
    Så den blir lika fin.

    1. Hej. Var och tittade på men hittade ingen märkning. Ska kolla om det står på bågarna. Hr sett det någonstans…
      //Olof

  2. Hittade precis er sida och det var kul att följa er väg upp till Stockholms skärgård där jag själv håller till. Är nybliven 999 ägare och det verkar vara en del andra 999 ägare som har hittat hit. Kanske starta ett litet forum för att utbyta idéer och tankar? Er www adress är iallafall optimal för att samla intresserade.

    1. Finns det ett intresse så kan jag så klart göra det. Får se hur det utvecklar sig… /Olof

  3. Såg förresten att du hade bytt slangarna till septitanken och att du ev. har originaltanken också.
    Förra ägaren till vår båt hade anslutit tanken upptill för sugtömning men det funkar inte och jag funderar på om han bara gjorde en tankevurpa när han anslöt upptill eller om det ska sitta ett dykrör i tanken från övre anslutningen men att det har lossnat. Hur är er tank ansluten? Du får gärna lägga upp en bild eller bara maila över, så behöver vi inte ta det här.

    1. La visst inte upp någon bild när det var klart. Men någonstans i samband med vårrustningen 2016 skriver jag lite och har en bild på trevägskorsningen jag monterade på slangen som går rakt ner från tanken till utloppet. Drog en lite längre slang från den nya anslutningen till ett nytt däcksbeslag. Den gamla toppanslutningen på tanken pluggades med en slangstump och ett stopp. Kan leta upp lite gamla bilder eller ta nya vid tillfälle.

      1. Var det en däcksanslutning sedan tidigare alltså eller vad användes den övre anslutning till som du pluggade?

        1. Precis. En däckanslutning av äldre typ. Jag använde samma hål i däcket. Det gick bra att bryta slagen runt tanken.

          1. Vad skiljer nya och gamla typen med tanke på att du även böt anslutning till tanken?

  4. Hej,
    undrar var du placerade batterierna när den nya motorn installerades. Själv har jag batterier precis för om motorn och inser att de behöver flyttan om den större motorn ska få plats.

    1. Hej!
      Jag har tre vanliga blybatterier under akterkojen. Finns gott om plats om du inte har något annat där.

  5. Hej,

    Vilken propeller valde du?

    Köpte nyligen en maxi 999 med vp d1 30 och fast e-bladig och funderar nu på byte till folding.

    Mvh Johan

    1. Hej! Det blev en trebladig folding från Volvo Penta 16×11. Den rekommenderas men jag hade kanske hoppats på lite högre marchfart. Manöverbarheten är fantastiskt god numera. Motorn har en helt annan respons än den gamla och tillsammans med den här propellern är det lätt att hantera båten i trånga hamnar.

      1. Hej,

        Tack för svar!
        Bytte du även till nytt drev i samband med motorbyte?
        Vad blev kostnaden för propeller och nav?

        Vad blev marschfarten, och vilket varvtal ligger du på då?

        Mvh Johan

        1. Jepp. Motorn köptes med nytt 130-drev. Propellerns listpris låg strax över 21(nav och bladsats). I samband med motorköpet fick jag rabatt på 10-15%. Dock fick jag tag i en begagnad i mycket gott skick för ca hälften. Ibland har man tur. Borde ju skrivit upp lite siffror förstås… Teoretisk maxfart är 7 knop. Gissar att det går att marscha i 6,5 kanske. Men det känns bättre närmare 6. Men det spelar ju egentligen inte så stor roll. Man ska ju segla.

          1. Tack.
            Dom tar verkligen bra betalt för folding propellrar.
            Visst är det ju segling som är nr1, men det finns ju situationer och lägen där järn-genuan ändå få stå till tjänst och är du skönt att kunna ta sig fram i hyffsad fart.

            Har enbart seglat båten med stor + självslående fock ännu, då det mest blivit familjesegling med mindre barn, men får bli att testa även med genuan.

            Vilken uppsättning brukar ni använda?

          2. I regel sitter självslående focken på rullen, vid lättare väder/ingen kryss så kan den bytas till genua 1 som alltid är med. Spinnaker är annars en favorit som gärna hissas så fort tillfälle ges. Har även för det mesta med mig gennaker i strumpa som jag inte riktigt blivit vän med. Den har ett ganska smalt register men kan få ersätta spinnakern vid hård vind och/eller mycket sjö. Du har det roliga framför dig 🙂

  6. Hej,
    Har också en 999 och är mycket nöjd. Min har nummer 480 och är från 1990 – udda att 476 är från -91…
    Ligger i Öregrund, blir nog Gotland i sommar. Bättre väder än i fjol beställt!

    1. Får lusläsa mina papper.. Har du också en lite udda 999:a? Isomat-mast, ingen taklucka i salongen, ingen teak osv? Kan bli Gotland för mig också, vi kanske ses där!

      1. Isomatmast, ja, men jag har taklucka både i förpiken o i salongen. Ha det bra!

Lämna ett svar till Johan Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *