Premiär 2021

Årets utsegling till sommarhamnen bjöd på lite väl fisiga vindar på lördagen, fick åka spinnaker en liten bit i alla fall. På söndagen var det ren propaganda. Fick göra ett lyft på hela dagen så två slag. Ungefär sista 8 distansen fick blåsan sitta uppe. Temperaturerna ska vi inte klaga på även om det kylde lite i vinden på söndagen. Bad bägge dagarna och 20+ grader i vattnet.

Uppdateringar 2021

Lite av det som gjorts med båten inför säsongen 2021:

Ombyggd roderkonstruktion. Bortlejt.. Helt omgjort med Jefa-lager, upplastat rör, roderlägesstopp och omgjord topplåt.

Lagt igen avluftning septi och flyttat till strax under relingen. Den kulventilen fungerade inte visade det sig vid borttagandet.

Lagt igen genomföringen i navigationsstolen dvs utloppet handfat och byggt ihop denna med spolning till toaletten (en genomföring mindre).

Alla genomföringar (alla 2) bytta till flushade.

Självlänsen plastad och flyttad till mitt under badbryggan på akterspegeln.

Avgasgenomföringen plastad och flyttad till styrbordsidan. Tycker om att se att det kommer kylvatten.

Hela botten renskrapad inkllusive kölen ner till gelcoat/järn. Kölen grundad med två lager Owatrol CIP. 6 lager Hempel High Protect II, primer Hempel light primer och två lager Hempel Hard racing.

Nytt storsegel UK X-drive carbon, 4 fullattor, 2 rev.

Akterstagslatta Seldén medium (140 cm). Lite modifierad masttopp för att möjliggöra montage.

Ny lazybag/stackpack inkl. lazy-jacks från UK.

Nytt akterstag dyneema. 4:1 plus två kaskader.

Ny solpanel 55 W. Ny regulator Victron samt uttag för extra solpanel monterat i babords handsfack (till regulatorn, parallellt).

Knipknapar vid vincharna bytt till aluminium och skruvat dit en till.

Värmare Eberspäcker 4kW luftvärmare i fastlaminerad ”skyddsbur” för att hålla undan segel från installationen. Kvarstår att skydda lite slang.

Ny GPS dvs ny hållare och kabeldragning.

Ladduttag på luckgaraget. Hade ett gammalt hål där, nu kan man ladda telefoner istället 2x USB.

Flyttat tank. Svetsat på ett ytterligare fästöra för att möjliggöra flytt av tank till styrbordsidan då ny motorn är spegelvänd. Nytt litet skott och flytt av ljuddämpare, gaswire, växelwire, bränsleslang från tank till motor. Ny isolering.

Monterat manlucka på bränsletank.

Bytt bränsleslang påfyllning. Den gamla var knappast klassad för diesel..

Bytt kran vid diskho och kompletterat med sjövatten vid diskhon. Kommer spara vatten…

Monterat fallbox till fockfallet istället för brytblocket som satt där innan.

Nytt fockfall samt spinnakerfall.

Återstår några små detaljer, pillar med nya durkar i akre stuven.. infästningen till akterstaget ska justeras. Och lite annat smått och gott.

Epoxy

Många andra är i sjön men jag har någon vecka kvar på land. Nu är det färdigmålat med epoxy. Använde Hempel High Protect. Ska räcka med två lager säger Hempel. Jag har målat 6. Varannan cream och varannan grå. Trevlig färg att jobba med. Ska blandas 3:2 så 150 gram bas och 100 gram härdare i tråget. 8-9 sådana batcher per lager. Köpte 6 st 2,5 liters burkar (1,5 + 1 liter) och har nog kvar slattar så det räcker ett lager till av varje färg. Lägger en light primer innan det blir bottenfärg.

Flytta tank

Det för med sig lite fix att flytta tanken till andra sidan. Växel- och gasvajer ska bort. Bränsleslang inklusive retur och avgasröret förstås. Lämnade in tanken för att få ett fästöra ditsvetsat. Satte dit manlucka och ett uttag till nya värmaren. Bytte det tvärgående skottet och fick borra nya fina hål till alla grejer. Det är trångt att skruva gasvajer med D1-30 i motorrummet…

Tänkte byta bränslepåfyllningsslangen men den var slut hos hydroscand och inte pga att det är en storsäljare. Inventerades för 1,5 år sedan (7 meter) men hade inte sålts sedan dess och borta… sedan är det avgasgenomföringen och slangen som ska dit innan det går att provstarta. Byta impeller och bränslefilter förstås.

Hål i båten

Plast är ju ett på många sätt fantastiskt material. Till exempel kan man göra reparationer relativt enkelt som återställer ytan till nyskick. På en träbåt måste man byta ett bord för motsvarande resultat och det är ingen lek… ändå tar det alltid emot att sätta borren i plasten. Det skär lite i själen… och nu är det dags för många hål. Smärtsamt. Avgasgenomföring, självläns, avlufning septi flyttas. Värmarinstallation och ett par knipknapar till.. och lite till…

Ny motor (igen?)

Har inte seglat med något annat än den cross-cut dacron-stor som redan hade några år på nacken när båten köptes. Efter sedvanlig marknadsundersökning, där vissa segelmakare helt avstår från att svara, föll valet till slut på UK och X-drive. Är man ointressant för att man är en liten båt? Nästa gång kanske man har en större? Upphör aldrig att förvånas.. Om man inte ens bemödar sig att lämna ett pris undrar man lite hur servicen ser ut när man väl betalat… Nåväl, ska bli spännande till sommaren när det det seglas med Batmain!

Focken får hålla ett år till.