Med ny instrumentering blir det lite förändringar i båtens nätverk. Jag har ett backbone som börjar bakom elpanelen och slutar i luckgaraget. Har en skarv i stuvfacket där motorn kopplas in. Förhoppningen är att få dit autopiloten någon gång i framtiden. Schematisk bild nedan. Ryggraden är röd och drop-kablarna gröna.
Härligt, kommer blir super som resten av eran båt!
Jag tänkte höra med dig om du har mått på akterspegel och eran badplattform? Har ännu inte fått tillgång till vår nyinköpta 999 och letar efter både badbrygga och peke.
Hej och tack för fina ord. Kan ta lite mått nästa gång jag är där. Grattis till nya båten!
Hej Hur ordnade du matningen till Easy Connect. När man stannar motorn får den inte matning från MDI enheten. Jag funderar på att mata den med en separat matning fån instrument-elen men inte säker på hur man bäst gör det. Vill komma åt Blåtand från easy connect som då bakvägen tar NMEA 2000 signalerna och ger mig Blåtand men tankmätare spänningskoll mm Har ett pico system som ger data till Nmea (plotter) idag men vill ha allt data på samma kanal.
När jag slår av tändningen så får jag ingen data, men med avstängd motor behöver jag heller ingen motordata? Visar kylvattentemp och varvtal i plottern. Däremot blir det någon slags konflikt, easyconnect och plottern får inte vara igång samtidigt då försvinner tiden ur NMEA-nätverket. Min gissning är att den modulen inte kan fulmatas, alltså det räcker inte att tjuvkoppla in ström… skulle fråga volvo..
Hej 2 frågor 1 Fick du svar från Volvo om tiden i nmea nätverket?
2 använde du förhöjningsatsen till bultarna för motortassarna eller satt du dit med M16 bult direkt? Jag har problem då oljeutsuget på undersidan av oljetråget tar i motorbädden och enligt instruktion skall det vara 85mm mellan bädd och motorfästet på motorn Motortassen ger 45mm
Hej!
Jag har inte frågat.. skämskudde… (långt till nästa sommar..). Jag använde adaptrarna som penta säljer för att ”konvertera” till D1:an, inget annat. Oljeröret går nära motorbädden så jag har tänkt tanken att möjligen hissa motorn någon enstaka mm i framkant för att ha lite mer spel om motorkuddarna möjligen sätter sig något med åren.